۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

سیستم بدل ساز و سینمای زیر زمینی ایران


بصير نصيبي




-->

نظام جمهوری اسلامی یک سیستم حکومتی بدل ساز است، ج. اسلامی وقتی در یافت که عامه به خصوص جوانان به موسیقی مدرن، امروزی، جاز وپاپ گرایش دارند ،خوانندگانی را پرورش داد تا با تقلید صدای خوانندگان مشهور این سوی مرز،رژیم ولایت فقیه رابرای جوانان جذاب جلوه دهد. وقتی دانست که برای معامله با اروپا نیاز دارد درداخل بکشد ودر بیرون چهره سازی کند سینمای فستیوالی وگلخانه ای را ایجاد وگسترش داد. وقتی در یافت که استبداد وارتجاع چنان زندگی جاری مردم را مختل کرده است که خطر سقوط ،نظام را تهدید می کند وطبیعی است که اگر در جو اختناق هنر زیر زمینی رشد کند ،برای لوث کردن فعالیت های این چنینی خود گروه هایی را ایجادکرد که وانمودمی کنند کار های زیر زمینی تولید می کنند و در اصل بودجه وامکاناتشان را از وزارت ارشاد رژیم هدیه می گرفتندو می گیرند.
ج. اسلامی وقتی دریافت که سینمای زیر زمینی هم به یک واقعیت تبدلیل شده که کنترلش از عهده رژیم خارج است ،خودش سینمای زیر زمینی هم علم کرد وبهمن قبادی با سابقه کار در حراست و همراه خانواده مخمل باف گزینه مناسبی بود به خصوص که وی کردزاده هم بودومحل تولد او برای قالب کردن کار او به جشنواره ها ودیگر محافل سینمایی یک امتیاز محسوب می شد. او حالا تبدلیل شده است به فیلم زیر زمینی ساز با جواز کسب ویژه !که مطبوعات حکومتی هم مجازند لحظه به لحظه موفقیت او در جشنواره های خارجی را با آب و تاب انتشار دهند. در ماجرای رکسانا صابری، محبوب پرزیدنت «اوبا ما» هم سهمی بریایش قایل شدندو نقشی که خوب ازعهده اش برآمد. این روز ها همچنین کار گردانهایی که به نوعی به دوم خردادی های ورشکسته وصل هستند سبز پوش شده اند ،دختر کوچکه مخملباف هم ادعا می کند که فیلم زیر زمینی ساخته ودختر مشاور احمدی نژاد هم ادعایی مشابه دارد . دختر آقای مشاور، فرانس کافکای مرحوم !را هم شریک کار زیر زمینی خودکرده است. ( ...از جمله این فیلمها فیلم خیش برگرفته از رمان فرانس کافکا -کلنی زندانیان- کارگردان ایرانی نرگس کلهر -دختر مهدی کلهر- است).
وقتی مسلم منصوری( کارها: مستند سبزیان ،محاکمه ،نیمه بلند. داستانی / مستند- جنگ زدگان، تن فروشان ،دو مستند از زندگی احمد شاملوو...) ازهمه امتیاز های حکومتی چشم پوشید وبه تبعیدآمد ما در یافتیم که یک نیروی موثر وکار ساز در داخل شکل گرفته و مسلم یکی از اینان است که توانسته است مواد خام گرفته شده اش را از چنگال آخوند ها نجات دهد ودراروپا تکمیل وپخش کند. آثاری که در رسوایی کلیت نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی داشته است. شایسته اینکه به مسلم منصوری که چند سال است با این جوانان در داخل در تماس است کمک کنیم تا سینمای راستین ایران که در فضای استبداد به ناچار به فعالیت مخفی روی آورده بتواند رشد وگسترش یابد. در این شرایط وبعد از قیام مرد م ، دلال ها وکارچاق کن ها ولابی ها ودوزیستیان سبز پوش شده اند تا با ژست مخالفت با دولت کودتایی! همچنان جیبشان را پر کنند. برای آنها مهم این است که رژیم ساقط نشود واندیشه های مترقی امام اگر آسیبی دیده تعمیر !شود . چه موسوی در گود باشند وچه احمدی نژاد،اما فعلا تا اطلاع ثانوی جو چنین اقتضا می کند که حفظ بیضه اسلام رابا آویزان شدن به اندیشه متحجر شبه اصلاح طلبان خواستار باشند. این چنین است که همان جشنواره هایی که سال ها با میدان دادن به سینمای جمهوری اسلامی خود سهم عمده ای برای کسب آبرو برای بی آبرو ترین نظام دنیای معاصر داشته اند سردر کاخ های جشنواره هایشان را با نئون سینمای زیرزمینی مزین کرده اند اما فقط کالای قلابی زیر زمینی با مارک سبز را عرضه می کنند.
"یادداشت های روز"، ویژه سایت دیدگاه نوشته می شوند. در صورت تمایل به باز تکثیر متن، لطفا منبع را "یادداشت های روز سایت دیدگاه" قید کنید.

بصیر نصیبی.24 /10 / 2009
منبع: سايت ديدگاه

هیچ نظری موجود نیست: